Yerel
Kalkınmada İşbirliği ve Örgütlenme Toplantısı
Sonuç
Bildirgesi
24-26
Ekim 2008
Sarıkamış
/KARS
Katılımcılar:
Sürdürülebilir Kırsal ve Kentsel
Kalkınma Derneği – SÜRKAL
Boğatepe Çevre ve Yaşam Derneği
Chrest Vakfı
Heinrich Böll Stiftung Derneği
Kalkınma Merkezi
Özyeğin Vakfı
Ulaşılabilir Yaşam Derneği
Nalllıhan Turizm Gönüllüleri
Derneği
Munzur Vadisi Çevresini Koruma
Kurulu
Uluslararası Mavi Hilal Vakfı
Ana Çocuk Eğitim Vakfı - AÇEV
Malatya Kırsal Kalkınma Derneği
Kafkas Üniversitesi
Kars Belediyesi
Sarıkamış Kaymakamlığı
Kars Tarım İl Müdürlüğü
Sarıkamış Tarım İlçe Müdürlüğü
Bitlis Tarım İl Müdürlüğü
Tatvan Tarım İlçe Müdürlüğü
ÇALIŞTAYIN KAPSAMI
Ana teması “Yerel
Kalkınmada İşbirliği ve Örgütlenme” olan çalıştay altı ana bileşen kapsamında
gerçekleşmiştir;
a. I. OTURUM: Yerel Kalkınma Yaklaşımı ve Yerel Kalkınmada Örgütlenme
Çalışmalarına Türkiye’den ve Dünya’dan Örnekler (Moderatör: Muharrem KARAKUŞ)
Yerel
Kalkınmadan Ne Anlıyoruz? konulu sunu ve tartışma (Doç.Dr. Bülent GÜLÇUBUK )
Kırsal
Kalkınmada “Topluluk Temelli Örgütler” ve Yerel Kalkınmada Örgütlenmeye Adım:
“İlçe Kalkınma Kurulları” Deneyimi konulu sunu ve tartışma (Duygu SOYER )
Brezilya’da
Topraksızlar Hareketi konulu sunu ve tartışma (Bade UYSALER)
b. II. OTURUM: Türkiye’de yürütülen bazı kırsal kalkınma projelerinden
deneyimlerin aktarılması ve tartışılması (Moderatör: Ulrike DUFNER)
Boğatepe Örneği - İlhan
KOÇULU, Boğatepe Çevre ve Yaşam Derneği
Nallıhan Örneği - Mustafa
BEKTAŞ, Nallıhan Turizm Gönüllüleri Derneği
Köy Tasarruf Sandıkları
Örneği -Muharrem KARAKUŞ, Malatya
Kalkınma Derneği
Tunceli Örneği - Bilgin
CENGİZ, Ulaşılabilir Yaşam Derneği
c. III. OTURUM: Prepare oluşumuna dahil ülkelerden uygulamalar ve tartışma (Moderatör:
Prof.Dr. Michael DOWER ve Doç.Dr. Ayşe GÜNDÜZ HOŞGÖR)
PREPARE - Avrupa Kırsalı için Ortaklık, Urszula BUDZICH-SZUKAŁA
LEADER, Marta
MARCSIZ
Letonya’da Yerel Kalkınma Yaklaşımları, Valdis
KUDİNS
Finlandiya Örneği, Kim SMEDSLUND
Litvanya Kırsal Kalkınma Çalışmaları ve
Örgütlenme, Saulenas DONATAS
d. Proje uygulanan alanların
ziyaretleri
Ardahan Damal İlçesi Süt Değerlendirme Kooperatifi (Mavi Hilal
Vakfı)
Kars Sarıkamış İlçesi Karaurgan Köyü Kalkınma Derneği (SÜRKAL)
Kars Selim İlçesi Darboğaz Köyü Kalkınma Derneği (SÜRKAL)
Kars Merkez Boğatepe Köyü (Boğatepe Köyü Çevre ve Yaşam Derneği)
e. Alan ziyaretlerinin
değerlendirildiği grup çalışmaları, sunuları ve tartışmaları (Moderatör: Nurcan
BAYSAL)
f. Çalıştay değerlendirmesi (Doç.Dr. Bülent GÜLÇUBUK-Doç.Dr. Ayşe GÜNDÜZ
HOŞGÖR) ve geleceğe ilişkin öneriler.
Çalıştay süresince gerçekleştirilen sunular,
katkılar, eleştiriler yerel kalkınma açısından ele alınmış ve ortaya çıkan
temel bulgular özetlenmiştir. Bu bulgular şunlardır;
I. TÜRKİYE’DE YÜRÜTÜLEN KIRSAL KALKINMA PROJE
SUNULARINDAN ELDE EDİLEN BULGULAR:
·
Topluluk
temelli örgütler köy düzeyinde işlev görüyor. İlçe kalkınma kurulu (İKK)
biçimindeki örgütlenme yaklaşımı ilçe düzeyine yaygınlaşıp etkin hale gelirse
YEREL KALKINMA da etkin rol oynayabilir.
·
İKK,
uygulandığı yerlerde kamu birimlerinin davranış ve eğilimlerinden etkilenebilmektedir.
·
Yerel-köy
düzeyindeki projelerde STK, Yerel Yönetimler, Mülki İdare Amirleri ve
Üniversiteler ile işbirliği yapmak çalışmaların etkililiğini ve yapılabilirliği
artıyor. Bir dönem sonra bu işbirliği ulusal düzeyde destek/ortak bulma, edinme
açısından avantaj oluşturabiliyor.
·
Yerel
halkı sahip oldukları ve olacakları konusunda bilgilendirmek, farkındalık
yaratmak, proje uygulamalarında daha katılımcı olması ve somut çıktılar
sağlaması açısından önem taşıyor.
·
Yereldeki
faaliyetleri yereldeki insan gücü ile yapmak yerelin
adanmışlığı-sahiplenilmesini artırıyor.
·
Yerel
kalkınmada elemanların deneyimi önem taşımaktadır. Elemanlar çalışmalar
sürecinde strateji geliştirebilmesi gerekmektedir.
·
Projelerde
faaliyetlerin köyden çıkıp çevreye yayılması yerel kalkınmaya etkisini
artırıyor ve çarpan rolü görüyor.
·
Formel
örgütlenmeler her zaman tercih edilir. Fakat, proje konusuna ve topluluğun
sosyo-kültürel yapısına göre enformel örgütlenmelere gidilmesi katılımcılık ve
sürdürülebilirlik açısından olumlu sonuçlar verebilmektedir.
·
Yerel
halkı sorunlarının farkına varabilir hale gelmesi sorunun kaynağında çözüm
bulması açısından önemlidir.
·
Türkiye’de
kırsal kalkınma, yerel kalkınma açısından bölgelerarası farklıklar bulunmakta
ve bu farklılık yerel kalkınma çalışmalarında dikkate alınmalıdır. Örneğin;
kadın sorunları, öncelikleri bölgelerarasında farklılıklar gösterebilmektedir.
·
Yerel
halkı ekonomik-ticari bir örgütlenme etrafında toparlamak ve bunları sermayeye
ortak etmek (Anonim Şirket biçiminde) işlerin sahiplenilmesi ve kurumsal
ilişkilerin kurulması açılarından olumlu etki yaratabilmektedir.
Çalıştayda sunulan “Brezilya Topraksızlar
Hareketinin” Türkiye’ye yansıma biçimleri ve olabilirliği tartışılmış ve mevcut
durumun bu konudaki yapısı ele alınmıştır. Toprak reformu uygulamasının Türkiye
açısından önemi halen varlığını devam ettirmekte olup, topraksız, az topraklı,
mevsimlik işçiler özelinde toprak reformu kavramının yeniden gündeme
getirilmesi tartışılmıştır.
II. PREPARE DENEYİMLERİ
·
Prepare
deneyimleri yerel kalkınmaya daha yakın olup, bölgelerarası nitelik kazandıkça
çarpan etkisi artmaktadır.
·
Prepare
AB’ye geçiş için önemli bir araç olarak işlev görmüştür, Türkiye’de süreçte bu
uygulamanın deneyimlerinden yararlanabilir.
·
Prepare
girişiminin uluslar arası boyuta taşınması faaliyetlerin makro etkisini ve
paydaş sayısını artırmaktadır.
·
Prepare
uygulamalarında etkin bir işbirliği gereklilik göstermektedir. İşbirliğinin iyi
yönetişime yönelmesi ve gerçekleşmesi önemlidir. Yerel kalkınmacılar öncelikle
yerel kalkınmaya inanmalı ve bunu içselleştirmelidir.
·
Prepare
girişiminde yerelde güçlü topluluk örgütlerinin varlığı, oluşması etkililiği
artırabilmektedir. Bu örgütlerin niteliği ülkeden ülkeye farklılık
gösterebilmektedir.
·
Prepare
uygulamalarında bölgelerarası işbirliği önem taşımaktadır.
·
LEADER
Prepare oluşumundan farklı bir yapılanmayı içermektedir.
·
Kırsaldaki
girişimlerin etkin hale gelmesi için kırsal sivil toplum ağlarının
oluşturulması önemlidir.
·
Kır/köy
algılanması toplumdan-topluma ve ülkeden-ülkeye değişmektedir.
·
STK’lar
arası işbirliği politika oluşturmada, yönlendirmede etkili bir faktördür.
Network oluşturmak burada önemlidir.
·
Prepare
birimleri bazı ülkelerde yerel ile hükümet arasında ilişkiler kurabilmektedir.
·
STK’ların
örgütlenmesi hükümet ile iletişim açısından önemlidir. Prepare bazen yerelin
sesi olarak işlev görmektedir.
·
Prepare
uygulamasında ülke bazında temsilci olmalı ve network’un organizasyon görevi
görmelidir.
·
Prepare
uygulamaları açısından Polonya ve Macaristan, Türkiye’ye daha benzer bir
nitelik göstermektedir.
III. ÇALIŞTAYIN GENEL DEĞERLENDİRMESİ
·
Kırsal
kalkınma çalışmaları Türkiye gibi ülkelerde önemli olup, yerel kalkınmanın
gerçekleştirilmesinde öncül bir rol üstlenmektedir.
·
Yerel
kalkınmada temel hareket noktası; yerel kaynakları yerel işgücü ile harekete
geçirmek, işlemek, katma değerini artırmak ve elde edilen artı değerlerin yerel
halkın refahına katkıda bulunmasını sağlamak olmalıdır.
·
Yerel
kalkınmada yerel bilgi, yerel bilginin üretim süreçlerinde dikkate alınması,
yerel değerlerin-mirasın korunması yerel kalkınma çalışmalarını özgün hale
getirebilmektedir. Yerel kalkınma yerel geleneksel kültürün değiştirilmesini
değil, ekonomik-kültürel kalkınma süreçlerine olumsuz etkide bulunan olumsuz
davranışların kaldırılmasını öngörür. Yani, yerelin kendine özgü öznel
koşulları dikkate alınmalıdır.
·
Yerel
kalkınma kırsal kalkınmaya alternatif değil hem tamamlayıcısı hem de çarpan
etkisini artırıcı bir uygulama alanıdır.
·
Yerel
kalkınma kırsal kalkınmaya oranla daha geniş bir alanı, düzeyi ifade
etmektedir.
·
Yerel
kalkınma için iyi yönetişim şarttır.
·
Yerel
kalkınmanın kavramsal olarak algılanılması ve STK, Kamu, Özel Sektör arasında
işbirliğinin oluşması yerel kalkınma sürecini hızlandırıcı rol oynayabilecektir.
·
Kırsal
kalkınma uğraşıları yerel kalkınma ile desteklenirse, yerelin /il/ilçe)
koşulları düzelirse daha fazla etkili olabilecektir.
·
Yerel
kalkınma çalışmaları ulusal kalkınma stratejileri ile paralellik göstermelidir.
·
Kamu
görevlilerinin yerel kalkınma süreçlerine katılımı yerel kalkınmaya olumlu
etkide bulunabilecektir. Kamunun etkin olması için “çakılı kadro”
uygulamalarına özen gösterilmelidir.
·
Kamu
görevlilerinin ve STK’ların yerel kalkınma konusunda kapasite gelişimi
önemlidir.
·
Yerel
kalkınmada kamu ile sahada çalışanlar arasında güçlü bir iletişimin sağlanması
önemlidir.
·
Yerel
kalkınma detaylara eğilmeyi gerektirir. Bütüncül analiz gerektirir.
·
Yerel
kalkınma hareketinin yerel inisiyatiflerden doğması yerel sahiplenirlilik
açısından kolaylık sağlamaktadır.
·
Yerel
kalkınmada örgütlenme yerel halkın ekonomik refahını artırıcı yönde rol
oynayabilmektedir. Fakat önemli olan ne tür uygulamaya gidileceğidir.
·
Kırsal
kalkınma çalışmalarının yerel kalkınma ile desteklenmesi
projelerin/faaliyetlerin çarpan etkisini artırabilmektedir.
·
Yerel
kalkınma girişimleri yerel kalkınmada piyasayı düzenleyici ve fiyat oluşumunu
etkileyici rol oynayabilmektedir.
·
Yerel
kalkınma için STK’lar arası işbirliği, dayanışma önem taşır. Bu işbirliğinin
üniversiteler ve araştırma kuruluşları ile de oluşturmak önemlidir.
·
Yerel
kalkınmada olumlu-olumsuz deneyimlerin paylaşılması süreçlere katkı
sağlayabilmektedir.
·
Yerel
kalkınmada dışsal faktörlerin olumsuz etkilerinin azaltılması yerel örgütleme
ve işbirliği ile azaltılabilir.
·
Yerel
kalkınma açısından etkin/işlevsel bir kredi mekanizmasının oluşturulması
önemlidir.
·
Yerel
kalkınmada mutlaka toplumsal cinsiyet dengesi gözetilmesi ve gençlere yönelik
özel programlar oluşturulmalıdır.
·
Yerel
kalkınmada uzun vadeli hedefler koymak gerekmektedir.
·
Yerel
kalkınma uğraşıları nicel ve nitel değişimleri birlikte yaratmalıdır.
·
Yerel
kalkınma çalışmalarının başarıya ulaşması ve faaliyetlerin zamanında ve etkin
yürümesi için yasal düzenlemelere gereklilik vardır.
·
Yerel
kalkınmada tek tek büyük işletmeler yaratmaktan çok, güçlü üretici örgütleri
aracılığıyla işletmeler kurmak katma değerin getirisinin üreticilere
aktarılması açısından önemlidir.
·
Kırsaldaki
her ekonomik faaliyet ekonomik bir girişim değildir.
·
Yerel
kalkınmaya yönelik proje uygulamalarında faaliyetlerin sürdürülebilirliği
önemlidir. Bunun için proje yürütücüleri proje sonrasına yönelik kurumsal ve
mali sürdürülebilirliğe yönelik stratejiler belirlemelidir.
·
Yerel
kalkınma yurttaşlık hakları temelinde yürütülmelidir.
·
Yerel
kalkınmada yenilikçi faaliyetlere de yer verilmelidir.
·
Yerel
kalkınma kırsal kalkınma ile bölgesel-ulusal kalkınma arasında köprü görevi
görebilmelidir.
·
Yerel
kalkınma yerel halkta büyük beklentiler yaratmamalı, yerelin dinamiklerini
ortaya çıkarmalı ve çözümün halkın kendisinde olduğu önceliği vurgulanmalıdır.
·
Yerel
kalkınma uygulamalarında kentlerin yerel özelliklerine, tarihi dokusuna özen
gösterilmelidir. Kentlerin (il/ilçe) kaldırma potansiyeli dikkate alınarak
yerel kalkınmaya özen gösterilmeidir. Ayrıca, süreçte tarım topraklarının amaç
dışı kullanımı önlenmelidir.
Çalıştay süresince ortaya çıkan bazı konular
Çalıştay sonunda kısaca tartışmaya açılmış ve görüşler sunulmuştur. Öncelikle,
Doç.Dr. Ayşe GÜNDÜZ HOŞGÖR tarafından proje uygulamalarına yönelik “çıktı-etki”
kavramları hakkında örneklere dayalı bilgiler verilmiştir. Bunun yanı sıra;
Kars ili ve çevresinde süt hayvancılığında yaygın bir sistem olan “avans
uygulaması”, “yerelde katma değer yaratmanın yolları ve yararlanma esasları”
ile “kırsal alana yönelik eğitim programlarının yöntemi” hakkında
tartışmalar açılmıştır.
Çalıştay sonunda gelecek Çalıştayların konusuna
ilişkin öneriler alınmış ve katılımcılara “Çalıştay etki değerlendirmesi” için
“soru kağıdı” dağıtılmıştır. Sözlü görüşler sırasında gelecek Çalıştayların konusuna
ilişkin olarak ortaya çıkan temel konu alanları şunlardır;
·
Kırsal
alanda eğitim
·
Kırsal
alanda uygulanan projelerin değerlendirilmesi-tartışılması
·
Kırsal
kalkınma ile ilgili akademik çalışmaların derlenmesi, tartışılması
·
Yerinden
edilmişlik ve kalkınma
·
Kırsal
alanda iletişim ve iletişim teknikleri, etkililiği
·
Projelerde
izleme-değerlendirme
·
AB
sürecinin yerel/kırsal alan ve tarım üzerine etkileri
·
Yerel
kalkınmada iyi yönetişim
·
Kriz
ve finansal sistemlerin yerel kalkınmaya etkisi
·
Yerel
kalkınma ve lobicilik
Diğer yandan,
Çalıştayın
yöntemine ilişkin geliştirilen öneriler ise şunlardır;
·
Konu
başlıkları ve sunular daha az olmalı ve tartışmalara daha fazla yer
verilmelidir.
·
Bir
konu etrafında grup çalışmaları olmalı ve tartışmalar yapılmalıdır.
·
Çalıştay
kırsal alanda yapılmalı ve yerel halktan katılım olmalıdır.
·
Yerelde
kamu görevlileri de katılım sağlamalıdır.
- Katılımcılar kendi masraflarını kendileri karşılamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder